Stal jest jednym z podstawowych materiałów budowlanych i konstrukcyjnych, dlatego jej produkcja odbywa się współcześnie na masową skalę. Dzięki jej właściwościom wykorzystuje się ją zarówno jako element wzmacniający wszelkie duże budowle betonowe, jak i konstrukcje wielu maszyn wielkogabarytowych ? zaczynając od wielkich żurawi, przez wagony kolejowe, na różnorodnych elementach sztuki architektonicznej kończąc.

Stal do nawęglania

stal 20hgTo bardzo uniwersalny materiał, który jednak wymaga odpowiedniego obchodzenia się z nim po produkcji. Teoretycznie stal można byłoby przechowywać nawet na zewnątrz, ponieważ jest ona surowcem odpornym na występowanie korozji spowodowanej zmiennymi warunkami atmosferycznymi, takimi jak intensywne opady deszczu czy oddziaływanie promieniowania słonecznego, natomiast składuje się ją najczęściej w ogromnych magazynach przeznaczonych właśnie do tego celu. Wyroby hutnicze charakteryzują się przede wszystkim tym, że zajmują dużą ilość miejsca ? niezależnie od tego, czy mamy do czynienia ze stopową stalą 34CrNiMo6, czy może jest to konstrukcyjna stal 20HG, którą poddaje się procesowi nawęglania w celu zwiększenia jej wytrzymałości powierzchniowej. Bez względu na skład chemiczny konkretnego rodzaju stali, pewnym można być jednego ? zajmuje ona dużą powierzchnię magazynową, a także bardzo dużo waży, dlatego również jego transport wymaga odpowiedniego przygotowania.

stal 20hgCo ciekawe, o sposobie przechowywania oraz przewozu tego rodzaju materiałów decyduje Rozporządzenie Ministra Gospodarki w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w hutnictwie, wedle którego reguły składowania oraz transportu powinny być ustalane indywidualnie na potrzeby każdego zakładu. O ile samo przechowywanie surowca jest dość jasne, ponieważ sprowadza się do wybudowania odpowiednio dużego magazynu, o tyle samo przewożenie go może być nieco problematyczne. Stal charakteryzuje się bardzo wysoką gęstością objętościową, która może wynieść nawet 7800 kilogramów na metr sześcienny, dlatego jej transport może odbywać się na lądzie wyłącznie samochodami ciężarowymi, które przystosowane są do pracy w takich warunkach. Długość naczepy takiego pojazdu nie może przekraczać 16,5 metrów, dlatego producenci stali dbają o to, żeby ich wyroby mieściły się w tych wymiarach.

Jeśli natomiast konieczne jest wyprodukowanie większych elementów, należy wówczas zadbać o wynajęcie specjalistycznych pojazdów wielkogabarytowych pozwalających na transport ładunków o dużych wymiarach, a co za tym idzie, również bardzo dużym ciężarze.

Kategorie: Budownictwo

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder